Baka glutenfritt - mönstrade sirapskakor


Det blir ca 35 st kakor av detta receptet.

200gram mjölkproteinsfritt margarin
1 tsk vaniljsocker
1 dl socker 
4,5 dl glutenfri mjölmix (kockens lailas blå)
Ca 1/2 dl sirap (jag höftade så vet ej exakt mått)

Blanda alla ingridienser till en fin degklump och frys sedan 20-30 minuter för att den ska bli lättare att hantera.
Kavla ut degen på mjölat bakbord (glutenfri deg är väldigt kladdig så extra glutenfri mjölmix till bänken är ett måste!)
Forma kakorna hur ni vill, jag använde mig av en cirkelform och en blomform, inköpta kakformar i plast från EKO.
Och lägg ut på bakplåtspappersklädd plåt, grädda mitt i ugnen på 175 grader tills de är gyllenbruna. 
Ta av kakorna från plåten och låt svalna innan ni lägger dom i kakburken ;)

~Jag använde mig av en kakstämpel, som min kära moster gav mig i julklapp, efter gräddningen för att få dessa mönster jag har på mina kakor. 
När man använder en kakstämpel är det viktigt att inte trycka för hårt då kakan gärna fastnar i stämpeltrycken men inte heller för löst för då syns det inte.~


Kommentarer
Postat av: Emilie

Åh så gott!

2016-04-01 @ 11:36:53
URL: http://www.loveyourbody.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0